روز ایده‌آل شما چه شکلی‌ست؟

بیایید روز ایده‌آلمان را ترسیم کنیم. روز ایده‌آل ما روزی‌ست که در آن از عملکردمان راضی هستیم، برای شروع روزی تازه اشتیاق داریم، به مهم‌ترین پروژه‌ی روزمان رسیدگی کرده‌ایم، اولویت‌های روزمان را پیگیری کرده‌ایم، آرامش درونی داریم و ذهنمان شلوغ و آشفته نیست.

چنین روزی در زندگی شما چه شکلی دارد؟ با انجام دادن چه کارهایی، با حذف چه اعمالی و با مدیریت چه افکاری می‌توانید چنین روزی را برای خود رقم بزنید؟

مؤلفه‌‌های ایده‌آل‌ساز

به جزئیات چنین روزی فکر کنید و بکوشید مؤلفه‌های اصلی زیستن چنین روزی را مشخص کنید. برای مثال من اگر در روز این ۱۰ کار را انجام دهم، روز ایده‌آلی را پشت‌سر گذاشته‌ام:

  • نوشتن و انتشار بخشی از یادداشت‌ها
  • جواب دادن به پیام دوستان
  • رقصیدن
  • خواندن زبان
  • مطالعه
  • گوش دادن به آهنگ‌های مورد علاقه‌
  • دوش آب گرم
  • پوشیدن لباس مخصوص رقص
  • پیاده‌روی
  • برداشتن یک اقدام عملی کوچک برای ایده‌ای تازه درباره‌ی نوشتن و تدریس کردن

شما هم دست‌به‌کار شوید. لیستی بنویسید از تمام کارهایی که با انجام دادنشان، روز ایده‌آل‌تان را می‌سازید.

چرایی طراحی روز ایده‌آل ما

نکته‌ی مهم در انجام این تمرین، چرایی آن است. این کار را انجام می‌دهیم تا بتوانیم نحوه‌ی عملکرد فعلی‌مان را بسنجیم. کافی‌ست به تفاوت روز ایده‌آل خود و روزی که در واقعیت پشت سر می‌گذاریم بنگریم و از خود بپرسیم: شکاف بین این دو روز بخاطر چیه؟ و من چطور می‌تونیم این شکاف رو پر کنم؟ نگاه کردن از بیرون به خود و پرسیدن چنین سؤال‌های ساده اما هوشمندانه‌ای، سبب می‌شود عادت‌ها و رفتارهایمان را تحلیل کنیم و در فاصله‌ی کمتری نسبت به واقعیت زندگی‌مان قرار بگیریم.

بهتر است این تمرین را به چشم یک طراحی ببینیم. خودمان را نقاشی بدانیم که هدفش طراحی روز ایده‌آلش است. روزی که روحیه‌اش را حفظ و به او کمک می‌کند قدمی ولو کوچک برای نزدیک شدن به مهم‌ترین هدفش بردارد. حالا که قلموی رنگی‌شده دست شما و بومی بزرگ و سفید در مقابلتان است، چرا ایستاده‌اید؟ نترسید. تاش اول را بر بوم بکوبید و کار را بیاغازید.

توجه به جزئیات

هرچه جزئیات بیشتری به روز ایده‌آلمان اضافه کنیم بهتر است. برای مثال، من همین که ۴ دقیقه از روزم را کنار بگذارم و آهنگ smile on my face را گوش کنم، حس‌وحالم بهتر می‌شود و می‌توانم روزم را به سمتی که ایده‌آل من است هدایت کنم. یا اگر پیرهن سفیدم را بپوشم و چند دقیقه‌ برقصم. یا زمانی که افکارم درهم و پریشان می‌شود برخیزم و یک دوش آب گرم بگیرم.

به این کارهای کوچک نجات‌دهنده فکر کنید. کارهایی که به آن‌ها می‌گویم حلقه‌های نجات. شما هم سعی کنید لیست تازه‌ای بنویسید و این حلقه‌های نجات را به خود یادآوری کنید.

4 پاسخ

  1. چه ایده خوبی. حتما میشینم لیست خودم رو می‌نویسم. این لیست میتونه کم و مدام آپدیت بشه و کم و زیاد.

    1. آفرین ستاره نازنینم. آفرین.
      راستی ستاره می‌دونستی که من یکی از آرزوهام اینه که توی یکی از دنیاهای بعدی خیاط باشم تا بتونم لباسایی که می‌خوام رو بدوزم؟
      به نظرم خیاطی یکی از والاترین هنرهاست. بهش بچسب و ولش نکن.
      واقعن تحسینت کردم عزیزم. امیدوارم امسال بارها و بارها بتونی روز ایده‌آلت رو تجربه کنی ستاره. اسمتم خیلی قشنگه. ستاره.

      1. مرسی از شما.
        خیاطی که من تازه اول راهم. واسه یه درز دوختن هزاران بار ریق رحمت رو سر میکشم و باز زنده میشم 🙂
        فعلن تو همه چیز اول کارم :دی
        خیلی انرژی مثبت گرفتم. تشکر میکنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *